Tuning je slangový výraz pro vzhledové nebo výkonnostní vylepšení nějakého stroje, nejčastěji používaný ve spojení s automobily a počítači. Anglické slovo tuning znamená přizpůsobování, ladění.
Tuning versus tuzing versus styling
U automobilů se velice často používají také úpravy, které nemají na výkon motoru či jízdní vlastnosti žádný vliv (či v horším případě vlastnosti zhoršují). Takové úpravy se někdy (s hanlivým nádechem) označují jako tuzing, jelikož někteří fanoušci tuningu tvrdí, že označení „tuning“ si zaslouží pouze úpravy směřující k vylepšení funkčních vlastností, nikoli pouze vzhledu. Jelikož jsou však vylepšení vzhledu obvykle výrazně jednodušší i levnější než funkční tuning, jsou také výrazně běžnější.
Řada lidí nezná pravý význam pojmu tuning, a proto často tímto pojmem označují i výtvory, které do této kategorie nepatří. Pokud pod pojmem tuning rozumíme úpravy za účelem zvýšení výkonu a zlepšení jízdních vlastností (úpravy motoru, sacího a výfukového potrubí, úpravy aerodynamiky, podvozku, převodovky, atd.), tak pojem styling označuje čistě pouze vzhledové úpravy, které nemají vliv na výkon nebo jízdní vlastnosti vozidla jako např. zatmavení skel, LED diody, hlučná koncovka výfuku, doplňky upevňované na karoserii, polepy, atd.
Historie tuningu/stylingu
Fenomén tuningu/stylingu se v Česku objevil pravděpodobně v 70.letech minulého století, kdy byl automobilový trh extrémně omezen a na silnicích se objevilo jen několik málo druhů vozů. Někteří z majitelů pak jako výraz touhy po odlišení začali na svoje auta montovat různé doplňky – šachovnicové samolepky na dveřích, liščí ocasy na anténách apod.
V 80. letech minulého století se fenomén začal rozšiřovat a objevovaly se i další vymoženosti jako např. kožešinový potah na volant. Kromě doplňků vizuálních vzniká i celá řada vylepšení kutilských, např. se tradovalo, že pokud se do sání motoru Š120 přidá ventilátor, motor bude lépe táhnouti.
Po sametové revoluci a přechodu na tržní hospodářství se situace zásadně změnila. Dovozem ojetin se nabídka značek automobilů výrazně rozšířila a automobil se stal mnohem dostupnějším zbožím, přesto se touha po vylepšení vozu dále rozšiřovala, na což měly zřejmě vliv i filmy, ve kterých vystupují hrdinové v rychlých autech (např. Rychle a zběsile). U benzínových pump a v některých supermarketech jsou běžně k dostání různé tuningové/stylingové doplňky.
Některé obvyklé tuningové/stylingové doplňky a vylepšení
- u položek označených (tuning/styling) záleží na odbornosti montáže a nastavení
- stroboskopy (styling)
- krátce blikající světla různých barev, nejčastěji se vyskytují v blinkrech či předních světlech
- LED (svítivé diody)
- světla všech barev, vyskytující se na různých místech, nejčastěji v interiéru a exteriéru vozidla
- neonové trubice (styling)
- montují se na podvozek, používají se k osvětlení vozovky pod vozidlem, dále je možno je použít i v interiéru vozidla
- samolepky (styling)
- na různých místech, různých barev a ruzných velikostí, umístění na vozidle-individuální
- zatmavená skla (styling)
- Používají se buď speciální folie nebo pokovení oken. Vozidlo dostává lepší vzhled, snižuje se průnik slunečních paprsků do vozidla, avšak viditelnost z vozidla se snižuje jen minimálně.
- přítlačná křídla (tuning/styling)
- obvykle se nejedná o funkční tuning, neboť při běžných jízdních režimech neposkytují žádný dodatečný užitečný přítlak; někdy jsou dokonce montována na vozidla s přední hnanou nápravou, čímž její přítlak snižují, ale při rychlostech, jež těmito spojlery osazená auta dosahují, nemají funkční význam, ráz je pouze estetický.
- laděný výfuk (tuning/styling)
- významným účinkem je obvykle zvýšení výkonu motoru, z důvodu rychlejšího odvodu spálených výfukových plynů, za předpokladu výrazného zvýšení hlučnosti, ale musíme rozlišovat výměnu celého výfukového systém nebo pouze výměnu koncovky
- distanční podložky (tuning/styling)
- montují se mezi disk kola a uchycení kola na nápravě, tím se šířka nápravy zvětší a tím se získá i větší stabilita vozidla, avšak pouze za předpokladu, byl-li na takovou šířku náprav naladěn celý podvozek, což většinou samozřejmě není
- výkonná audiosoustava (styling)
- autorádio různých značek, různých vlastností, zesilovače, subwoofery a kvalitní výkonné reproduktory. Často se montuje namísto zadních sedadel
- protažení blatníků do šířky (tuning/styling)
- umožňuje zakrýt kola rozšířená distančními podložkami nebo koly s menším ET zálisem
- protažení nárazníků směrem dolů (tuning/styling)
- zvyšuje přilnavost vozidla k vozovce, ale opět pouze za předpokladu, že je vyvážena aerodynamika celého vozidla, jinak je účinek minimální, ne-li žádný nebo dokonce opačný a jde ruku v ruce se snížením využitelnosti vozidla vzhledem k tomu, že takové vozidlo má problémy s překonáním byť i obyčejných retardérů nebo nájezdů
- sportovní víčka nádrže (styling)
- mají za úkol imitovat uzávěr nádrže u závodních automobilů
- čiptuning (tuning)
- u moderních vozidel je možné přeprogramováním řídící jednotky motoru a změnit chování motoru a zvýšit jeho výkon, touto úpravou lze i snížit spotřebu paliva.
- zavařené kliky dveří (styling)
- nebezpečná a nepovolená úprava, ráz je pouze estetický .
Existuje mnoho řidičů, kteří používají "tuning" doplňky od pochybných výrobců. Takové doplňky nejsou schváleny pro provoz na českých silnicích, protože ne/přímo ohrožují ostatní účastníky provozu. I přes námitky fanoušků tuzingu, kteří se odvolávají na různé certifikáty a TÜV atesty, instalací těchto doplňků a vyjetím na veřejné komunikace porušujete vyhlášku o silničním provozu. Vystavujete se nejen možnosti být stíhán příslušníky Dopravní služby Policie ČR, ale též váš vůz neprojde STK. Pokud proto chcete opravdový TUNING, obraťte se na autorizované firmy,které poskytují na všechny doplňky atest.
Předmětem tuzingu se ve většině případů stávají vozidla staršího data výroby, která jsou již sama o sobě při provozu jistou měrou svému okolí nebezpečná a provedením tuzingových úprav toto nebezpečí roste. Tuzing též provádí osoby bez patřičného technického vzdělání a zkušeností v oboru často v nevhodných podmínkách, čímž výsledky jejich činnosti nemají odpovídající kvalitu.