ŠKODA AUTO a.s. je největší český výrobce automobilů sídlící v Mladé Boleslavi. Navazuje na společnost Laurin & Klement, založenou roku 1895. Ta byla v letech 1925–1945 součástí koncernu Škoda, v letech 1945–1990 působila pod názvem AZNP Mladá Boleslav (stále však užívala značku Škoda) a od roku 1990 je pod názvem Škoda Auto součástí koncernu Volkswagen Group
Historie
Historie společnosti Škoda začíná v roce 1895, kdy se dva cyklisté, mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement, rozhodli založit malý podnik na výrobu jízdních kol (poté, co je neuspokojila reakce německé společnosti na jejich reklamaci vadného bicyklu). V roce 1899 začíná továrna Laurin & Klement vyrábět i motocykly, se kterými se účastní soutěží. V roce 1905 se začíná vyrábět první model automobilu: Voiturette A; okamžitě se stává prodejním trhákem. Komerční úspěch působí, že se v roce 1907 automobilka mění na akciovou společnost. Za první světové války je podnik součástí válečné výroby. Po válce se společnost nadále rozvíjí, kromě osobních vozidel vyrábí i nákladní, ale také např. letecké motory. S cílem podporovat další rozvoj (a překonat problémy následující rozsáhlý požár roku 1924) společnost hledá silného partnera. V roce 1925 pak dochází ke spojení se strojírenským podnikem Škoda. To znamená konec značky Laurin & Klement, postupně se přechází na jméno a znak Škoda. I Škodu postihla velká hospodářská krize (v průběhu které došlo ke změně názvu na Akciová společnost pro automobilový průmysl – ASAP), po které však pokračovala úspěšná éra, kterou přerušila až německá okupace za druhé světové války, za které je továrna částí koncernu Hermann-Göring-Werke a vyrábí se zde zbraňové součásti a terénní vozidla. Výroba nákladních vozidel respektive nákladních automobilů a autobusů pod značkou Škoda ale pokračovala i po skončení 2. světové války. Tato výroba však byla z původního koncernu Škoda oddělena respektive direktivně převedena (v rámci velké reorganizace celého odvětví automobilového průmyslu) do jiných samostatných firem sídlících v Jablonci na Nisou a Mnichově Hradišti, nákladní vozidla byla později velmi známá pod svojí původní mateřskou značkou LIAZ (nyní opět tato značka patří do firemní skupiny koncernu Volkswagen). Výroba autobusů značky Škoda (a také značky Praga) byla ukončena tak, aby se jediným monopolním výrobcem autobusů v tehdejším Československu stal podnik Karosa sídlící ve Vysokém Mýtě. Po druhé světové válce je automobilka oddělena od plzeňské části podniku Škoda a přeměněna na tzv. AZNP Mladá Boleslav („Automobilové závody, národní podnik“), přičemž je monopolním výrobcem osobních aut v tehdejším Československu. Kvůli omezeným možnostem styku se zahraničím je postupně patrné zaostávání v moderních technologiích. Automobily Škoda nejsou na západních trzích konkurenceschopné a významně se prodávají pouze ve východním bloku. Po roce 1989 bylo rozhodnuto o vstupu silného zahraničního partnera, v roce 1990 se jím stala velká německá automobilka Volkswagen. Spojení se uskutečnilo 16. dubna 1991, čímž se Škoda stala čtvrtou značkou koncernu (vedle značek VW, Audi a Seat). Škoda byla opět přejmenována, tentokrát na Škoda, automobilová akciová společnost. Technologický skluz se závodu podařilo brzy dohnat a dnes, pod značkou Škoda Auto, se automobily Škoda úspěšně prodávají na trzích celého světa. Automobilka provozuje vlastní vysokou školu a odborná učiliště. Automobily Škoda se účastní automobilových soutěží rallye (se závodním speciálem Fabia S2000). Dne 13. července 2006 vyrobila Škoda Auto desetimiliontý vůz v historii značky. Škoda Auto je v současnosti největším českým exportérem.
Modely
Historie vyráběných modelů
Koncepty
Nejprodávanější modely
Model
Počet vozů
Škoda 105, 120, 130
2 008 740
Škoda Octavia (1996-2007)
asi 1 950 000*
Škoda Fabia
1 867 472*
Škoda Felicia
1 420 441
Škoda Favorit
1 077 136
* Údaj k 31. 12. 2007
Prodané vozy
Model | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Škoda Felicia celkem | 288 458 | 261 127 | 241 256 | 148 028 | 44 963 | - | - | - | - | - | - | - |
Škoda Felicia | 181 642 | 166 822 | 163 547 | 91 439 | 29 920 | - | - | - | - | - | - | - |
Škoda Felicia Combi | 77 634 | 64 595 | 51 880 | 35 155 | 8 472 | - | - | - | - | - | - | - |
Škoda Felicia Pickup | 28 341 | 26 789 | 22 132 | 19 863 | 6 501 | - | - | - | - | - | - | - |
Škoda Felicia Vanplus | 714 | 1 716 | 1 994 | 707 | 10 | - | - | - | - | - | - | - |
Škoda Felicia Fun | 127 | 1 205 | 1 703 | 864 | 60 | - | - | - | - | - | - | - |
Škoda Fabia celkem | - | - | 823 | 128 872 | 250 978 | 264 641 | 260 988 | 247 600 | 236 698 | 243 982 | 232 890 | 246 561 |
Škoda Fabia I. celkem | - | - | 823 | 128 872 | 250 978 | 264 641 | 260 988 | 247 600 | 236 698 | 243 982 | 145 330 | 10 915 |
Škoda Fabia I. | - | - | 823 | 124 064 | 152 601 | 150 319 | 140 305 | 132 520 | 119 485 | 123 170 | 51 561 | 191 |
Škoda Fabia Combi I. | - | - | - | 4 808 | 81 641 | 81 996 | 97 157 | 97 012 | 99 637 | 106 694 | 80 799 | 5 533 |
Škoda Fabia Sedan I. | - | - | - | - | 16 732 | 31 185 | 22 406 | 17 036 | 16 451 | 12 906 | 12 970 | 5 191 |
Škoda Fabia Praktik I. | - | - | - | - | 4 | 1 141 | 1 120 | 1 032 | 1 125 | 1 212 | (viz Combi) | (viz Combi) |
Škoda Fabia II. celkem | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 87 560 | 235 646 |
Škoda Fabia II. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 85 998 | 146 465 |
Škoda Fabia Combi II. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 562 | 89 181 |
Škoda Octavia celkem | 47 876 | 102 373 | 143 251 | 158 503 | 164 134 | 164 017 | 165 635 | 181 683 | 233 322 | 270 274 | 309 951 | 344 857 |
Škoda Octavia I. celkem | 47 876 | 102 373 | 143 251 | 158 503 | 164 134 | 164 017 | 165 635 | 140 686 | 69 801 | 69 323 | 72 529 | 77 590 |
Škoda Octavia I. | 47 876 | 87 127 | 90 733 | 96 253 | 97 679 | 98 766 | 97 198 | 82 259 | 48 999 | 53 783 | 58 287 | 65 544 |
Škoda Octavia Combi I. | - | 15 246 | 52 518 | 62 250 | 66 455 | 65 251 | 68 437 | 58 427 | 20 802 | 15 540 | 14 242 | 12 049 |
Škoda Octavia II. celkem | - | - | - | - | - | - | - | 40 997 | 163 521 | 200 951 | 237 422 | 267 267 |
Škoda Octavia II. | - | - | - | - | - | - | - | 39 734 | 90 042 | 100 584 | 131 934 | 164 543 |
Škoda Octavia Combi II. | - | - | - | - | - | - | - | 1 263 | 73 479 | 100 367 | 105 488 | 102 724 |
Škoda Superb celkem | - | - | - | - | 177 | 16 867 | 23 135 | 22 392 | 22 091 | 20 989 | 20 530 | 25 645 |
Škoda Superb I. | - | - | - | - | 177 | 16 867 | 23 135 | 22 392 | 22 091 | 20 989 | 20 530 | 10 164 |
Škoda Superb II. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 15 481 |
Škoda Roomster celkem | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 14 422 | 66 661 | 57 467 |
Škoda Roomster | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 14 422 | 62 527 | 50 454 |
Škoda Praktik | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 134 | 7 013 |
Celkem | 336 334 | 363 500 | 385 330 | 435 403 | 460 252 | 445 525 | 449 758 | 451 675 | 492 111 | 549 667 | 630 032 | 674 530 |
Vozy dodané zákazníkům. |
Modely vyráběné v současnosti
současnosti Škoda Auto vyrábí 6 modelových řad:
V roce 2007 byla uvedena nová Fabia a nová Fabia Combi. V roce 2008 byl uveden nový Superb. V roce 2009 bylo uvedeno nové SUV Yeti a očekává se uvedení nového Superbu Combi.
Škoda 120L, 1984–1990 |
Škoda Favorit LX, 1994 |
Škoda Felicia GLI 1.9D, 1997 |
|
Škoda Octavia, 1999 |
Škoda Fabia Combi, 2000 |
Škoda Superb, 2001 |
|
Škoda Roomster, 2006 |
Závody
Škoda Auto má tři hlavní výrobní závody, všechny umístěné v České republice:
- Mladá Boleslav
- Vrchlabí (výroba Octavií)
- Kvasiny (výroba Superbů a Roomsterů)
Vedle tří českých továren se automobily Škoda montují i v zahraničí. Nejblíže od českých hranic je montážní závod v hlavním městě Bosny a Hercegoviny Sarajevu, kde se montovaly Felicie, později Octavia a od roku 2000 i Fabie. Továrna produkuje i další koncernové vozy (Volkswagen Passat, Golf, Polo, Audi A4 a Audi A6).
Dalším státem, kde vznikají škodovky, je Ukrajina. V Zakarpatské oblasti se vyrábí celá modelová paleta vozů Škoda společně s dalšími koncernovými modely (VW Passat, Bora, Golf V, Audi A4 a A6) od prosince 2001.
Ve středoasijském státu Kazachstánu montuje Škoda od září 2005 model Octavie minulé generace. Závod se nachází ve městě Kamenogorsk.
Velké naděje vkládá automobilka do indického trhu. Proto zde od roku 2001 montuje automobily Octavie a Superb ve východoindickém městě Aurangabad nedaleko od Bombaje. Výrobní kapacita je 15000 vozů ročně.
Ve fázi výstavby či zavádění technologií a ujednání právních vztahů jsou další dva výrobní závody v zemích, kde se očekává vysoký růst prodeje aut – v Rusku a Číně. V Číně se škodovky budou montovat ve stávajícím závodě mateřského Volkswagenu. V Rusku se začíná stavět zcela nový závod ve městě Kaluga, ve kterém budou vznikat i jiné koncernové vozy.