Mazda Motor Corporation je japonský výrobce automobilů se sídlem v Hirošimě. Jako jediná automobilka se v současné době zabývá výrobou a vývojem Wankelova motoru s rotačním pístem (aktuálně dodáván v modelu Mazda RX-8[1]).
V roce 2007 Mazda vyrobila více než 1,3 milionu vozidel pro prodej v celém světě. Většina z nich (skoro 1 milion) byla vyrobena v japonských závodech, zbytek pocházel z různých dalších závodů po světě.[2]
Název
Dá se říct, že slovo "Mazda" koinciduje s poangličtěnou výslovností jména zakladatele firmy, který se jmenoval Jujiro Matsuda a zajímal se o spiritualitu. Firmu se rozhodl přejmenovat na počest jak jeho rodiny, tak Zoroastriánů.[3] Slovo mazda znamená v íránské Avestánštině "velká moudrost". V japonštině se název společnosti vždy vyslovoval a hláskoval jako "Matsuda", jméno zakladatele. Televizní reklamy automobilů Mazda ve Spojených státech používají výslovnost, kde počáteční samohláska zní podobně jako ve slově "art", zatímco kanadské reklamy Mazdy vyslovují tento název s počátečním "a" jako ve slově "has". Úvodní samohláska (v amerických a kanadských reklamách) se označuje jako první a poslední znění "A" v původní perské výslovnosti. Mazda dříve používala na trhu v Japonsku (a příležitostně v Austrálii) řadu různých značek, včetně Autozam, Eunos, a Efini, které již byly staženy. Tato diverzifikace tlačila skupiny vývoje výrobků v Mazdě za jejich limity. Namísto toho, aby bylo půl tuctu variant dané platformy, musely týmy pracovat na tuctech různých modelů. A zákazníci byli též zmateni z množství podobných nových modelů. Dnes existují bývalé značky v Japonsku jako prodejní kanály (specializovaná jednatelství), ale již nemají zvláštní značky vozidel. Jinými slovy, Carol se prodává v obchodě Autozam (specializovaném na malé vozy), ale je prodáván pod značkou Mazda, nikoli jako Autozam Carol, jak tomu bylo dříve. Na začátku roku 1992 Mazda plánovala vytvořit luxusní značku Amati, která by konkurovala v Severní Americe značkám Acura, Infiniti, a Lexus, a která by se prodávala od konce roku 1993. Počáteční záběr Amati by zahrnoval Amati 500 (která se v Japonsku a Austrálii označovala jako Eunos 800, v USA jako Mazda Millenia a v Evropě jako Mazda Xedos 9) a Amati 1000 (následník vozu Mazda 929 s motorem V12 a pohonem zadních kol). Značka Amati byla stornována dřív, než se jakékoli vozy dostaly na trh. V Evropě byla značka Xedos spojována také s vozem Mazda Xedos 6, se dvěma modely vyráběnými v letech 1992 až 1997. Linie Xedos byla na trhu pod značkou Mazda a v odpovídajících letech používala logo Mazda. Mazda vyvíjí konkurenta k vozu Chevrolet Volt, tedy plug-in hybrid. Testy pokročily natolik, že má Mazda funkční prototyp s karoserií MPV vozu Mazda 5[4]. Na druhou stranu, příští rok půjde do prodeje první Mazda se systémem stop-start a očekává se, že se tento systém rozšíří globálně na celou škálu modelů[5]. Ve světě automobilových soutěží měla Mazda významné úspěchy jak se svými vozy s motory Wankelovy konstrukce (ve dvourotorové, třírotorové i čtyřrotorové podobě), tak s modely s tříválcovými motory. Vozy a motory Mazda se účastní široké škály disciplín a soutěžních seriálů po celém světě. Soutěžní debut Mazdy se uskutečnil 20. října 1968, když dva vozy Mazda Cosmo Sport 110S s karoserií kupé vstoupily do 84hodinového ultravytrvalostního závodu Marathon de la Route na Nürburgringu, jeden z nich skončil na čtvrtém místě a druhému po 81 hodinách praskla osa. V následujícím roce se Mazda účastnila závodů s kupé vozy Mazda Familia R100 M10A. Po vítězství ve Velké ceně Singapuru v dubnu 1969 a získání pátého a šestého místa ve čtyřiadvacetihodinovém závodě ve Spa (kde byla poražena jen vozy Porsche 911) 19. října 1969, se Mazda opět účastnila 84hodinového závodu na Nürburgringu se čtyřmi vozy modelu Familia. Jen jeden z nich závod dokončil, a to na pátém místě. V roce 1976 Ray Walle, vlastník Z&W Mazda, řídil Cosmo (Mazda RX-5) z jednatelství v Princetonu (New Jersey) do Daytony, zvítězil ve třídě Touring do 2,5 litru v závodě 24 hodin Daytony a potom jel zpět do New Jersey. Vůz Cosmo se umístil na celkovém 18. místě ze startovního pole 72 vozů. Jedinými modifikacemi oproti sériovému provedení byly závodní brzdové destičky, výfuk a bezpečnostní výbava.[6] Po významných úspěších vozů Mazda RX-2 a Mazda RX-3, vyhrál vůz Mazda RX-7 více závodů IMSA ve své třídě než kterýkoli jiný model automobilu, kdy sté vítězství zaznamenal 2. září 1990. Dále RX-7 vítězil ve své třídě v závodě 24 hodin Daytony nepřetržitě po deset let, počínaje rokem 1982. Tentýž vůz vyhrával každý rok od 1980 do 1987 (včetně) závody mistrovství IMSA Grand Touring do 2 litrů (GTU). V roce 1991 čtyřrotorový vůz Mazda 787B (objem 2622 cm3, počítané podle formule FIA jako 4708 cm3) drtivě vyhrál automobilový závod 24 hodin Le Mans. Triumf vozu 787B zůstává neporovnatelný, protože je to dosud jediný vůz s motorem bez běžných válců a pístů, který dokázal vyhrát Le Mans, a Mazda je dosud jediný tým mimo západní Evropu nebo Spojené státy, který na Le Mans zvítězil - ironicky poté, co Nissan ukončil svůj program World Sportscar Championship a Toyota si po většinu roku 1991 vzala odpočinkový čas pro vývoj svého tříapůllitrového modelu TS010. To vedlo počínaje rokem 1992 v závodech Le Mans k zákazu motorů s rotačními písty, který byl však později odvolán. Po závodě v roce 1991 byl vítězný motor veřejně rozebrán ke vnitřnímu zkoumání, které ukázalo, že navzdory 24 hodinám extrémně tvrdého používání byl jen velmi málo opotřeben. Výhru Le Mans v roce 1991 následovala dekáda vítězství (ve své třídě) jiných prototypů Mazda, včetně 757 a 767. Vůz Sigma MC74 poháněný motorem Mazda 12A byl prvním motorem a týmem mimo západní Evropu a Spojené státy, které dokončily celých 24 hodin závodu v Le Mans, a to v roce 1974. Mazda je také týmem, který nejspolehlivěji dokončil Le Mans (s výjimkou Hondy, která se účastnila jen se třemi vozy, a jen v jediném roce) s 67 % vozů v cíli. Mazda se vrátila k závodům prototypů v roce 2005 s týmem Courage a vozem C65 LMP2 v závodě American Le Mans Series na okruhu Road Atlanta. Tento vůz používá motor Renesis Wankel z vozu RX-8. Mazda se radovala také z výrazných úspěchů v soutěžích World Land Speed (pozemní rychlostní rekord) a SCCA, závodech dragsterů, soutěžích rallye (Mazda Familia se objevila v soutěži WRC několikrát koncem 80. a začátkem 90. let), závodě One Lap of America a dalších. Wankelovy motory byly po nějakou dobu zakázány pro soutěž Formule 1, stejně jako v americké soutěži vozů kategorie midget, poté, co Gene Angelillo vyhrál v roce 1985 mistrovství North East Midget Racing Association s vozem poháněným motorem 13B, a znovu v roce 1986 s motorem 12A. Formule Mazda jsou vozy s odkrytými koly a s motory Mazda, přizpůsobitelné jak pro oválné, tak pro silniční okruhy, na různých soutěžních úrovních. Od roku 1991 je nejpopulárnějším formátem pro sponzory, diváky i závodníky profesionálně organizovaná soutěž Star Mazda Series. Motory jsou stavěny jediným konstruktérem, certifikovány na poskytování předepsaného výkonu a zapečetěny proti úpravám. Jsou relativně mírně laděné pro závody, takže jsou extrémně spolehlivé a mohou fungovat celé roky bez generální opravy. Spec Miata se stala jednou z nejpopulárnějších a nejdostupnějších tříd silničních závodů v Severní Americe. Spec Miata (SM) je třída určená k tomu, aby poskytla příležitost závodit s nízkými náklady, s běžnými vozy jen s malými úpravami, vhodnými pro závody. Pravidla jsou úmyslně navržena tak, aby byla otevřenější než třída Showroom Stock, ale přísnější než třída Improved Touring. Mazda je velkým sponzorem různých profesionálních sportovních týmů, například: Od roku 2000 používá Mazda k popsání toho, čemu se říká "emoce z pohybu", která je přirozená jejím výrobkům, frázi "Zoom-Zoom".[7] Extrémně úspěšná a dlouhotrvající (v porovnání s marketingovými liniemi jiných automobilek) kampaň Zoom-Zoom se nyní rozšířila po celém světě, po jejím počátečním použití v Severní Americe.[8] Kampaň Zoom-Zoom je v mnoha televizních a rozhlasových reklamách spojena s písní "Zoom Zoom Zoom". Původní verze v podání skupiny Serapis Bey (použitá v Evropě, Japonsku a Jižní Africe), byla nahrána dlouho před tím, než se stala oficiální písní Mazdy, jako soundtrack k filmu Mistr neznámého boje (angl. Only The Strong) z roku 1993. Verze Serapis Bey je cover-verzí tradiční písně Capoeira, nazvané "Capoeira Mata Um". Dřívější reklamy v kampani Zoom-Zoom obsahovaly také malého chlapce (tehdy 10 let), říkajícího slogan "Zoom-Zoom", kterému se občas říkalo "Zoom-Zoom Kid".[9] Tento "chlapec" (angl. "kid"), nyní teenager, se jmenuje Micah Kanters.[10] (V seznamu jsou pouze modely vyvážené mimo Japonsko. Na území Japonska se prodává ještě řada dalších modelů, především lehkých užitkových vozů.[11]. Modely Mazda CX-9 a Mazda Tribute se do České republiky nedovážejí.[1])
Značky
Alternativní pohon
Automobilové soutěže
Mezinárodní soutěže
Speciální seriály
Sponzorství
Marketing
Automobily
současná produkce
starší modely
Komentáře
Přehled komentářů
FlipBooks are a great addition
to any passive income strategy. Because once you create a FlipBook, market it, share it & Earn it, it can technically sell itself.
Learn More https://www.youtube.com/watch?v=JfRrd79oCfk?12035
How to use Google
(DavidMat, 12. 1. 2023 23:37)That means you'll get the idea some fresh features and suffer with access to additional channels where you can gain visibility, without having to modify nous of some complicated, vade-mecum migration process. https://googlec5.com
Earn Easily By Selling FlipBooks, eBook & Articles on Amazon KDP, Shopify, Etc
(Ronaldevony, 29. 3. 2024 6:44)